Light Grey Pointer

neděle 27. prosince 2015

Filmové adaptace

Já a moje názory. To je leckdy běh na dlouhou trať. Tentokrát bych chtěla rozebrat Filmové adaptace knih.
Rozebírat budu pouze ty filmy, které jsem viděla, ale i jsem četla knižní předlohu, abych měla dle čeho soudit.

Některé filmy jsou povedenou adaptací, ale některé bych okamžitě zase vrátila do hlavy toho, kdo to vytvořil.


Takovým nepsaným pravidlem, ve kterém jsem se v poslední době ještě více utvrdila je,
že kniha je lepší než film. Samozřejmě to není pravda úplně pokaždé, ale dle mého
názoru obvykle ano.
Jednou z dalších věcí, nad kterými vždy přemýšlím, když se chci kouknout na nějaký film natočený podle knihy je:
"Mám si nejdříve přečíst knihu a poté být nejspíše zklamaná filmem?"
"Nebo se mám podívat na film, který nejspíše bude horší a tím se připravit o největší napětí v knize, protože hlavní pointu budu znát?"
Toto jsou otázky, které si vždy pokládám a každý způsob má svá plus i minus. Já ale preferuji spíše první způsob.
Nejdřív kniha, poté film, případně seriál.
Teď bych ráda přešla k několika konkrétním adaptacím. Některé jsou skvělé a některé zase tolik ne.



Jako první bych chtěla zmínit seriál Upíří deníky natáčený podle stejnojmené série od L. J. Smith.
První příklad je to naprosto ukázkový, obzvláště pro to, že se to už snad ani nedá považovat za adaptace ke knihám, ale spíše za normální seriál. Dokonce bych řekla, že paní scénáristka knihy možná ani nečetla.
Já jsem si sérii velice oblíbila a tak mě mrzí, že seriálové podání se jí podobá snad jen v názvech postav, městečka a občasně i v ději, ale to jen zřídka a ještě vzdáleně.
Např.: Elena Gilbert - Kniha - malá, hubená, blond, modré oči, "princezna" školy, bledá.
Seriál - vysoká, sportovní postava, hnědé vlasy, hnědé oči, normální žákyně, opálená.
Nebo třeba Jeremy Gilbert - Kniha - Jeremy Gilbert, cca 16 nebo 17 let
Seriál - Margareth Gilbert, asi 4 roky
No, trochu rozdíl. A není to jiné ani s dějem. Klaus? V knize mrtvý, pokud nebudeme mluvit o posledních dvou knihách.
V seriálu? Sakra, vždyť on už má vlastní seriál.
Když to shrnu, Upíří deníky jsou spíše hodně, hodně, hodně a ještě hodněkrát hodně vzdálenou adaptací na jinak velmi povedenou knižní sérii.
Dokonce i seriál sám o sobě v poslední době dosti upadá.


Jako další bych chtěla vyzdvihnout Twilight sagu od Stephenie Meyer. Zde
je to absolutně naopak. Stephenie se
podílela na psaní scénáře a dokonce se ve filmech i nenápadně objevila jako neznámá v restauraci nebo na svatbě. Sama si dohlížela na to, aby byl film natočen skoro do detailu podle knihy, za což jsem ráda. Dokonce, jak jsem viděla ve filmu o filmu, za ní herci chodili, aby jim např. poradila, jak mají co zahrát. Klapalo jim to.
Samosebou je tam několik málo změn, které jsou ovšem naprosto nepatrné. Poznáte to, když vidíte film a četli jste knihu, ale nijak to neovlivňuje hlavní děj a vše je tak, jak má být.
Za to Stephenii obdivuji, protože málokterá adaptace je vážně skoro do detailu podle knihy, což je většinou celkem na houby.




A jako poslední bych chtěla poukázat na Nástroje smrti 1: Město z kostí od Cassandry Clare, které jsou někde ve středu mého hodnocení. Film je točen podle knihy a drží se hlavní myšlenky, a ačkoli jsou některé scény pozměněny, některé malé vynechané a nebo je tam něco trochu jinak, film je skvělý.
Jedinou menší chybičkou celého filmu je to, že se občas ztrácíme v ději, přičemž něco třeba ani nechápeme. V knize je vše dokonale vysvětlené a tudíž vše chápeme a nic nám neuniká. Ve filmu jsme občas trochu mimo, ale i přes to je to dobrá adaptace, výběr herců nevyjímaje.
Jamie Campbell Bower jako Jace Wayland je naprosto skvélá volba a stejně tak i Lily Collins jako Clary Fry.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu moc ráda za každé Vaše slovíčko!